Carmé-tiara

Ett annat exempel på en tiara som jag inte skulle säga nej till.
Detta underbara unika garnityret från böjan av 1800-talet (empiren, dvs samma tid som mitt senaste syprojekt) kom till Sverige med drottning Josefina av Leuchtenberg.


En annan tiara i den svenska kungafamiljens ägor är ett lite speciellt smycke, nämligen ståldiademet.
Ståldiademet är en tiara i stål, inga ädelstenar utan bara facettslipat stål, väldigt unikt i kungliga sammanhang. Men man kan inte sticka under en stol med att den är vacker, och den gnistrar lika väl som något diamantdiadem i strålkastarljuset.


Kommentarer
Postat av: Christel

Jag föredrar nog ståldiademet i a f :), mkt vackert (och jag är inte överförtjust i caméer, jag passar inte i dem ;))

2009-02-01 @ 23:10:25
URL: http://kirvin.blogg.se/
Postat av: Lollo

kul sida om du tycker om gamla smycken

http://members2.boardhost.com/royal-jewels/

2011-03-23 @ 22:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0