Helvete, helvete, helvete- villken jävla miss!

Jaha, då var man igång igen, och tror ni inte att det första jag gör är att få totalt hjärnsläpp och givetvis blir det fel så in åt helvete. Jag har påbörjat min linneklänning i ett mönster jag köpte från Handelsgillet för nästan ett år sedan.



Tidigt i höstas sydde jag en mock-up i ett tunnt skräptyg och var då tvungen att ta in både fram och bakstycket åtskilliga cm. Jag var då duktigt nog att notera hur mycket det gällde men har givetvis i den allmäna röran som exiterar slarvat bort livet jag provsydde.

Glad i hågen drar jag således bort motsvarande cm från mönstret och börjar sy ihop. När jag sedan skulle testa klänningen var det givetvis lögn i helsike att få på sig eländet utan en vädigt drastisk bröstförminskning. Det jag glömde ta i beräkning var det att  tyget jag provsydde i var betydligt tunnare och därigenom också myckt mera stretchigt.
Jag var således tvungen att så i en väldigt lång kil mitt fram på klänningen så den blir lik förbannat inte som jag vill ha den, men den duger att ha under i alla fall.
Jag skyller detta totala hjärnsläpp på att det var så länge sedan jag sydde något nu att jag har blivit ringrostig så att det tjongar om det.

Det enda man är jäkligt glad för vid ett sådant tillfälle är att jag inte satte saxen i mitt något dyrare ylletyg. Nackdelen är att jag ändå måste sy en version av klänningen till så att jag vet att mönstret verkligen fungerar.
Jag får i alla fall en massa övning i att handsy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0